اسکیما یا شِما (Schema Markup) نوعی زبان نشانه گذاری یا کدگذاری است. این کدها، دستورالعمل هایی هستند که در قالب سایت گذاشته می شوند تا بخش های مختلف سایت را بهتر به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. به عنوان مثال اگر محتوای سایت مقاله است با مشخص کردن اسکیمای مقاله می توان ساختار آن نوشته را به گوگل معرفی کرد و آن را از سایر بخش های سایت جدا کرد.

اسکیما باعث درک بهتر گوگل از ساختار محتوای سایت می شود و در نتیجه کاربران را در جستجوهای خود بهتر راهنمایی می کند تا به هدف مورد نظرشان دست یابند. پس با توجه به مزایای گفته شده، مشخص شد که نرخ کلیک و بازدید از سایت با استفاده از اسکیما افزایش می یابد که این امر در سئوی تکنیکال سایت تاثیر زیادی دارد.

تعداد زیادی اسکیما وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی رایج ترین آنها خواهیم پرداخت و سپس نحوه پیاده سازی و چگونگی رفع خطاهای آن را نیز شرح می دهیم. مفهوم دیگری که شاید با اسکیما اشتباه گرفته شود، عبارت ریچ اسنیپت است. ریچ اسنیپت همانطور که از اسمش پیداست به محتوای غنی شده گفته می شود. ریچ اسنیپت نیز کدهایی هستند که به کد HTML سایت اضافه می شوند  تا کاربران راحت تر به محتوای دلخواه خود دست پیدا کنند.

همچنین ریچ اسنیپت ها اطلاعات بیشتری را در صفحه جستجو به کاربران نشان می دهند. مانند رویداد، شماره تلفن، لوگو، امتیاز و… همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ستاره هایی پایین نتیجه جستجو دیده می شود که نشان از میزان رضایت افراد از این مطلب دارند.

ریچ اسنیپت

تفاوت اسکیما و ریچ اسنیپت

اسکیما و ریچ اسنیپت هر دو در نرخ کلیک تاثیر دارد و آن را افزایش می دهد، بنابراین می توان در رتبه سایت هم اثرگذار باشد. اسکیما نوع محتوا را به گوگل معرفی می کند، یعنی مشخص می کند که ساختار آن محتوا مقاله است یا محصول یا مثلا دستور آشپزی و… ولی ریچ اسنیپت ها ظاهر نتایج را تغییر و اطلاعات اضافه تر از حالت استاندارد به کاربر نشان می دهند.  ریچ اسنیپت هنگامی در صفحه نتایج گوگل دیده می شود که از اسکیما به طور استاندارد در سایتمان استفاده کرده باشیم.

انواع اسکیماها

اسکیما در انواع مختلفی وجود دارد تا بتواند نوع ساختار سایت را بهتر تشخیص دهد. رایج ترین اسکیماهایی که وجود دارد عبارتند از: مقالات، محصولات، رویدادها، کسب و کارها و سازمان‌ها، سوالات متداول، ویدئو، فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و امتیاز آن‌ها، نقد کتاب، دستورهای آشپزی، برنامه‌های نرم افزاری، اشخاص، رستوران ها

پیاده سازی اسکیما

خب شاید تا اینجا برایتان این سوال پیش آمده که اسکیما را چگونه پیاده سازی کنیم و در کد قالب قرار دهیم. اگر کاربر وردپرس هستید، پیاده سازی اسکیماها در وردپرس به راحتی با افزونه انجام می شود. تعداد زیادی افزونه وجود دارد که با استفاده از آن می توان انواع اسکیما را پیاده سازی کرد. تعدادی از این افزونه‌ها عبارتند از:

همچنین به غیر از این موارد، با افزونه های سئو مانند Yoast و rank math نیز می توان انواع داده ساختاریافته را پیاده سازی کرد.

از آنجایی که بیشتر کاربران وردپرس افزونه سئو رنک مث را نصب و استفاده می کنند، ما در اینجا به فعالسازی اسکیما در این افزونه و سپس نحوه تست آن می پردازیم.

پیاده سازی اسکیما با استفاده از افزونه سئو رنک مث

رنک مث یکی از بهترین و کاملترین افزونه ها برای سئو است. این افزونه امکانات زیادی دارد که در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو موثر است. یکی از بخش های افزونه سئو رنک مث، اضافه کردن انواع اسکیما به صفحات سایت است.

در ابتدا برای فعال سازی اسکیما در رنک مث ، باید از قسمت پیشخوان رنک مث طرحواره (داده‌های ساختار یافته) را فعال کنید. مانند تصویر زیر

اسکیما در رنک مث

 

حال که اسکیما را فعال نمودیم می توانیم یک طرحواره پیش فرض برای مطالب سایت در نظر بگیریم. بدین منظور باید از بخش عنوان ها و متاها –> انواع پست ها –> نوشته ها برویم سپس نوع طرحواره را از نوع مقاله انتخاب کنیم.

فعالسازی اسکیما در رنک مث

 

با انتخاب طرح واره مقاله، همه نوشته های سایت به صورت پیش فرض اسکیمای مقاله می گیرند. حالا اگر نیاز بود می توانیم هر نوشته را سفارشی سازی کنیم و اسکیمای مخصوص به آن صفحه را به صورت دستی برایشان فعال کنیم.

برای فعال سازی اسکیما اختصاصی صفحه فرقی نمی کند از ویرایشگر وردپرس استفاده می کنید یا صفحه ساز المنتور، روال کار در هر دو یکی است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در بخش رنک مث نوشته، سربرگی به نام schema وجود دارد که به صورت پیش فرض برای مقالات اسکیمای مقاله فعال است.

پیاده سازی اسکیما در رنک مث

برای اضافه کردن اسکیمای اختصاصی روی دکمه schema Generator کلیک کنید تا لیست انواع اسکیماها برای شما نشان داده شود.

انواع اسکیما در رنک مث

در شکل فوق مشاهده می کنید که می توانید برای هر پست یا برگه، انواع طرح واره را فعال کنید که در ادامه به شخصی سازی اسکیما برای هر پست و برگه با استفاده از رنک مث می پردازیم:

 

1.  فعالسازی اسکیما مقاله در رنک مث

با فعالسازی اسکیما مقاله، گوگل کاملا درک می کند که ساختار این نوشته شما از نوع مقاله است. روی عبارت use کلیک کنید تا پنجره ای باز شود و اطلاعات مقاله را ثبت کنید. هنگامی که ساختار مقاله به صورت پیش فرض باشد فیلدهای اطلاعات به صورت خودکار پر می شود. ولی قصد فعالسازی اسکیمای مقاله به صورت دستی را دارید به صورت زیر عمل نمایید:

Headline: عنوان سئویی مقاله موردنظر را وارد کنید.

Description: توضیحات ما دیسکریپشن مقاله را بنویسید.

Keyword: کلمه کلیدی انتخاب شده برای مقاله مورد نظر را بنویسید.

Enable Speakable: با استفاده از این گزینه می توان قابلیت جستجوی صوتی را فعال کرد تا گوگل با استفاده از دستیار سخنگوی خود، این مقاله را برای افرادی که جستجوی صوتی داشته اند، بخواند.

Article Type: نوع نوشته را مشخص کنید که مقاله وبلاگ است یا مقاله خبری.

2.   فعالسازی اسکیما faq برای سوالات متداول در رنک مث

با فعالسازی faq اسکیما در رنک مث، باعث می شوید تا گوگل متوجه شود آن صفحه دارای سوال است. هنگامی که کاربر آن سوالات را از گوگل بپرسد، گوگل با استناد به سوالات متداولی که اسکیمایش را فعال کردید، جواب کاربر را می دهد. گوگل اسکیماها را بررسی کرده و بر اساس پرتکرارترین سوالات کاربران، سوالات متداول را تائید و در نتایج نشان می دهد.

این امر باعث اختصاص فضای بیشتری در نتایج جستجو می شود که خود باعث ترغیب مخاطب به کلیک می شود که خود بر برندسازی و سئوی سایت اثرگذار است.

سوال متداول اسکیما در رنک مث

حال برای فعالسازی سوال متداول اسکیما در رنک مث، گزینه faq  را از لیست انتخاب نمایید. فیلدهای Name و Shortcode به صورت خودکار توسط ررنک مث پر می شود. حال وقت آن است که سوالهای خود را اضافه کنید. در بخش Questions روی عبارت add property group رفته و به تعداد سوالات question را اضافه می کنید.

سپس سوال ها را یکی یکی در قسمت questionها و جواب هر سوال را در قسمت answer همان سوال می نویسیم. اگر جوابتان حاوی عکس باشد در بخش Image ، url  آن عکس را قرار می دهیم.
توجه کنید که وقتی برای صفحه ای میخواهید faq schema را فعال کنید، حتما باید آن سوالها و جوابشان در متن آن صفحه آورده شده باشد. حتی المقدور جواب ها را خلاصه ولی کامل بنویسید.

faq در رنک مث

برای تست اسکیماها می توان از تب test اقدام کرد. اگر در فعالسازی اسکیما مورد نظر قوانین آن به خوبی رعایت نشده باشد، با خطا روبرو می شوید.

خطای Missing mainEntity در اسکیما faq برای چیست؟ هنگامی که فقط جواب را وارد کرده اید و برای آن سوالی ننوشته باشید این خطا رخ می دهد.

 

لطفا امتیاز خود را نسبت به این محتوا ثبت بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *